بنر مدیر و مشاور ارتباطات

پایگاه تخصصی مدیریت و مشاوره توسعه کسب و کار، ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

احمد باقری کارشناس ارشد حوزه توسعه کسب و کار، استراتژی سازمانی، ارتباطات , روابط عمومی و مدیریت رسانه

تدریس دوره حرفه ای روابط عمومی

افکار عمومی پدیده ای روانی جمعی و در حال رشد

احمد باقری مدرس ومشاور توسعه کسب و کار،ارتباطات وروابط عمومی | | ۰ نظر

افکار عمومی پدیده ای روانی جمعی و در حال رشد و یکی از حیاتی‌ترین و پایدارترین مفاهیم در علوم اجتماعی است که به طور گسترده‌ای در روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ، علوم سیاسی و تحقیقات ارتباطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

پدیده های روانی جمعی ، افکار عمومی گسترده ترین و آشکارترین آنهاست . این پدیده شگرف که با پویایی توانمند خود سرنوشت جامعه ها را رقم می زند ، در واقع افکار عمومی « صدای مردم » است .

این صدا در همه جا و همه وقت به شیوه های مختلف شنیده می شود . اما در اکثر جوامع ، حتی در برخی جوامع ، گوش شنوایی پیدا نمی کند . افکار عمومی بخشی از تاریخ ملتهاست ، در هر جامعه بصورت قالب های ارزشی ، اجتماعی و فرهنگی آن جامعه شکل می گیرد و تحول می پذیرد . به عبارت دیگر ، هر جامعه تنوع فکری و عقیدتی مخصوص به خود را دارد و واکنش های جمعی خاص خود را نشان می دهد .

ایده‌های مربوط به افکار عمومی را می‌توان در فلسفه قرن هیجدهم، ادبیات انسانی و حتی آثار افلاطون و ارسطو مشاهده نمود. ابداع مفهوم افکار عمومی را به ژان ژاک روسو نسبت می دهند. او می گوید : افکار عمومی مقاومت در برابر تلاش هایی است که برای تغییر صورت می گیرد .

مفهوم افکار عمومی، با وجود رواجی که دارد همچنان مجادله‌آمیز مانده است. بررسی های تحقیقاتی در مورد افکار عمومی، به طور گسترده و مداوم در حال رشد است و در بحث‌های نظری  پیچیده شده است. واژه افکار عمومی مرکب از دو کلمه افکار و عموم است. افکار در اصطلاح عبارت از نظرها، قضاوت‌ها و ارزیابی‌ها در مورد یک پدیده است که در ذهن انسان بوجود می‌اید و سپس بیان و اظهار می‌گردد. این واژه هنگامی استعمال می‌شود که موضوع یا مسئله‌ای وجود داشته باشد و به اصطلاح بحث برانگیز باشد. واژة عموم به شمار زیادی از مردم دلالت دارد. افکار عمومی مجموعه عقاید و افکار افراد جامعه نسبت به یک موضوع است که آن افراد نسبت به آن موضوع دارای منافع و علایق می باشند.رسانه های همگانی در جهت دهی به افکار عمومی نقش بسزایی دارند و با ایفای نقش آموزشی و خبری خود در ایجاد و تحول مهارتها، ارزشها و انگیزه‌ها موثرند. برای تأثیر‌گذاری همه‌جانبه، رسانه‌های همگانی باید از کلیه امکانات و روشها استفاده کنند. رسانه‌ها گاه می‌توانند به عامل نفوذ معنوی و استعمار فرهنگی مبدل شده و زنجیره اسارت و بندگی را بر احساس و اندیشه مردم ببندند در حالی که با استفاده صحیح از رسانه‌های همگانی می‌توان اهمیت صنعت و تکنولوژی را به مردم نشان داد و ذهنیت مناسب را در این مورد به وجود آورد و به این ترتیب، توجه مردم را به رشد و توسعه ملّی و پیشرفت‌های اجتماعی معطوف و فواید تغییرات اجتماعی و نوسازی را منتشر کرد.



  • احمد باقری مدرس ومشاور توسعه کسب و کار،ارتباطات وروابط عمومی
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">