بنر مدیر و مشاور ارتباطات

پایگاه تخصصی مدیریت و مشاوره توسعه کسب و کار، ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

احمد باقری کارشناس ارشد حوزه توسعه کسب و کار، استراتژی سازمانی، ارتباطات , روابط عمومی و مدیریت رسانه

تدریس دوره حرفه ای روابط عمومی

استانداردسازی وب سایت های روابط عمومی

احمد باقری مدرس ومشاور توسعه کسب و کار،ارتباطات وروابط عمومی | | ۰ نظر

استانداردسازی یکی از فعالیت هایی است که اخیرا در موسسه کارگزار روابط عمومی با هدف هماهنگ سازی فعالیت های روابط عمومی ها و ارائه حداقلی از کیفیت روابط عمومی برای کارگزاران پیگیری می شود.

در واقع استانداردسازی در روابط عمومی های جهان تنها در حوزه اخلاق انجام شده و این نوآوری کارگزار روابط عمومی در انتشار کتاب استانداردهای روابط عمومی سرآغاز یک نوآوری است که در صورت ترجمه آن نقش ایران در توسعه دانش روابط عمومی جهان پر رنگتر خواهد شد.

در روابط عمومی سئو یا روابط عمومی اینترنتی که از مارس 2012 با ورود الگوریتم های پنگوئن و پاندای گوگل و متعاقب آن الگوریتم مرغ مگس خوار به وجود آمد، مساله استانداردسازی به نوع دیگری وجود دارد. استانداردها در سایت های روابط عمومی می تواند دو برداشت را داشته باشد:

1.       استانداردسازی در ساختار و محتوای سایت

2.       استانداردسازی در طراحی سایت

استانداردسازی در ساختار و محتوای سایت های روابط عمومی در سئو پی آر معنا پیدا می کند اما در طراحی سایت تنها استاندارد موجود زمان لود صفحه است. در واقع استانداردسازی در روابط عمومی اینترنتی تکیه اصلی خود را بر اصول زیر قرار می دهد:

1.       اصل دسترسی: در هر وبسایت روابط عمومی، مخاطبان بایستی به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی یابند.

2.       اصل سرعت: صفحات سایت باید با سرعت متوسط اینترنت حداکثر در 3 ثانیه بارگزاری شوند.

3.       اصل دقت محتوا: محتوای ارائه شده بایستی دقیق و با ارائه منبع ارائه شود.

4.       اصل یکتایی: محتواهای سایت نباید از سایت ها و تارنمای های دیگر گرفته شوند و باید حداکثر تلاش بر تولید محتوای یگانه که در اینترنت وجود ندارد گذاشته شود.

5.       اصل توجه به مخاطب: بازخوردهای مستقیم و غیر مستقیم از مخاطبان دریافت شود و در تولید محتوای آتی مورد توجه قرار گیرد.

6.       اصل حضور در شبکه های اجتماعی: یک وبسایت به تنهایی نمی تواند تمام اهداف روابط عمومی را تامین کند و به منظور حضور در اجتماعاتی که مخاطبان روابط عمومی در آن حضور دارند، روابط عمومی باید صفحه ای نیز در این شبکه ها ایجاد کرده و آن را روزآمد کند.

7.       اصل تعامل: یک سایت بدون تعامل با وبسایت های همرده و وبلاگ ها نمی تواند کارایی لازم را برای انجام فعالیت های روابط عمومی داشته باشد.

8.       اصل پدیداری: حضور وبسایت در تمام سایت ها باعث بالا رفتن ارزش سایت نمی شود بلکه روابط عمومی ملزم است که تنها با سایت های همرده خود ارتباط برقرار کند و از آنها لینک دریافت کند.

9.       اصل تولید محتوای رایگان: تنها ابزار موثر روابط عمومی در اینترنت محتوای مناسب و متناسب است. این محتوا باید به طور رایگان تولید شده و در اختیار سایت هایی که این مقالات را به صورت رایگان منتشر می کنند به همراه لینک قرار گیرد.

10.   اصل عدم همکاری: روابط عمومی هرگز نباید خود را وارد مقوله های کلاه سیاه سئو کند.

علاوه بر این اصول در روابط عمومی اینترنتی (سئو پی آر)، کارگزار روابط عمومی باید تمام تلاش خود را بر کیفیت محتوا قرار دهد. محتوای بی کیفیت، اگرچه شاید برای مدتی در چشم بازدیدکنندگان قرار داده شود اما به مرور باعث بی اعتبار شدن سازمان می شود. همچنین سوء استفاده از نوشته های دیگران و نقل مطالب بدون منبع، بزرگترین لطمه را به حیثیت روابط عمومی در اینترنت می زند. در این موارد عموما شاید با مشکلی مواجه نشوید اما کافیست یک تیتر مخاطبان شما را متوجه فعالیت های غیر اخلاقی تان کند. بنابراین سعی کنید حتی الامکان از روش های میان بر و کم هزینه که اعتبار موقتی برای شما و شرکتتان ایجاد می کند به شدت بپرهیزید.

·         بهینه سازی و استانداردسازی روابط عمومی

روابط عمومی ها در جهان عموما توسط شرکت های روابط عمومی بهینه سازی می شوند و شاید بتوان نمونه هایی را در ادبیات جهانی روابط عمومی از استانداردسازی با عنوان بهینه سازی مشاهده کرد. در این فعالیت که عمدتا توسط آژانس ها و انجمن های روابط عمومی انجام می شود، روابط عمومی ها طی فرآیندی مشخص مورد ارزیابی قرار گرفته و پیشنهادهایی برای بهبود فرآیند کار روابط عمومی ارائه می شود.

در روابط عمومی اینترنتی (سئو پی آر) نیز مشابه این عمل انجام می شود. یعنی ابتدا سایت های آنلیزگر داخلی و خارجی، سایت را مورد ارزیابی قرار می دهند و ارزیابی هایی در خصوص نظرات و بازخوردهای سایت در خود سایت و شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. نقاط قوت و ضعف دیده شده و بر مبنای آن برنامه ای برای توسعه سایت ارائه می شود. توسعه سایت یکی از تخصص های حوزه IT است و در این تخصص با توجه به توسعه فعالیت های سازمان بهترین راهکارها برای حفظ آرشیو سایت و توسعه بخش های جدید ارائه می شود.

در نهایت مجری سایت، تغییرات لازم نرم افزاری را بر روی سایت اجرا می کند. بخش دیگری این تغییرات بایستی توسط مسئول روابط عمومی اینترنتی انجام شود. روابط عمومی اینترنتی مباحثی نظیر برقراری ارتباط با سایر وبسایت ها، وبلاگ ها، فروم ها، شبکه های اجتماعی را بر عهده دارد و ضمن آن تولید محتوا متناسب برای هر کدام از این بخش ها بر عهده واحد روابط عمومی اینترنتی می باشد.

  • احمد باقری مدرس ومشاور توسعه کسب و کار،ارتباطات وروابط عمومی
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">