بنر مدیر و مشاور ارتباطات

پایگاه تخصصی مدیریت و مشاوره توسعه کسب و کار، ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

احمد باقری کارشناس ارشد حوزه توسعه کسب و کار، استراتژی سازمانی، ارتباطات , روابط عمومی و مدیریت رسانه

تدریس دوره حرفه ای روابط عمومی

روابط عمومی ناآگاه؛ ابهام در قدرت رسانه ایی رادیو

احمد باقری مدرس ومشاور توسعه کسب و کار،ارتباطات وروابط عمومی | | ۶ نظر

احمد باقری مدیر و مشاور رسانه

یکی از ویژگی های مدیران روابط عمومی حرفه ای، بهره گیری از همه ی مجراهای اطلاع رسانی و تبلیغات که در اختیار سازمان ها است تا ضمن مدیریت و تولید محتوای مختص به آن بستر، مخاطبان هدف خود را در از طریق رسانه های مشخص شناسایی و نسبت به ترغیب و ارتباط با آن اقدام نماید.

بی شک رادیو بعنوان یک رسانه گرم مدت هاست به اشتباه از فهرست رسانه های موثر مد نظر مدیران روابط عمومی بعنوان یک بستر اطلاع رسانی و تبلیغات موثر و مناسب در معرفی هر کسب و کاری خارج شده و بی آنکه از سطح اثربخشی و دربرگیری آن مطلع باشند به سمت دیگر رسانه ای  پرهزینه سوق پیدا کرده و از آن غافل مانده اند.

با دانستن اینکه سطح دسترسی عالی، قیمت های به صرفه برای در اختیار قرار گرفتن باکس های پخش محتوا در رادیو و انعطاف در ارائه محتوا در این رسانه، نقطه رقابتی با دیگر رسانه ها به حساب می آید می بایست نگاهی به فرآیند اجرا و تولید محتوا و سطح اثربخشی آن برای انتقال پیام های تولیدی روابط عمومی ها بیاندازیم. 

برای درک بهتر قدرت واقعی رادیو در انتقال پیام به مخاطبان، نخست باید دریابید که ارتباطات انسانی در حقیقت چگونه عمل می کنند.

طبق نظر بسیاری از متخصصان ارتباطات، کلمات به تنهایی نماینده هفت درصد از مدل ارتباط انسانی هستند. وقتی بخش بعدی مدل ارتباطات شامل تن صدا، انعطاف، بلندی و سرعت را اضافه کنید، حالا 38 درصد دیگر از مدل ارتباطات انسانی را همراه دارید.

هر دوی کلمات و کیفیت صدا در رادیو قابل استفاده اند. با این احتساب، وقتی که از یک رسانه شفاهی همچون رادیو برای انتقال پیام به مخاطبان و معرفی کسب و کارتان استفاده می کنید، هفت درصد(کلمات) به علاوه 38 درصد(کیفیت صدا) از مدل ارتباطات را در اختیار دارید.
این ترکیب رادیو را به رسانه ای قدرتمند تبدیل می کند.

 

احمد باقری مدیر و مشاور رسانه

رادیو رسانه ای مرتبط با بازار انبوه است، از سوی دیگر پیام روابط عمومی ها که برای کسب بهترین نتایج می بایست در پوشش وسیع تری منتشر شود، رسانه قابل استفاده و نقش اثرگذاری را ایفا می کند. گرچه این امر بدون بهره گیری از محتوای جذاب از جنس صوت غیرممکن است، ولی می توان با داشتن دانش تولید محتوا و بهره گیری از تمامی مزایای محتوای هیجانی غیر مستقیم، از میان مخاطبان گسترده رادیو افراد بیش تری را به سمت پیام و اهداف مورد نظر روابط عمومی ها سوق داد.

زمانی پیام و محتوای تهیه شده از سوی روابط عمومی ها برای مخاطبان در بستر رادیو سودمند و اثربخش خواهد بود که حاوی مطالب قابل فهم و ساده که مخاطبان در سریع ترین زمان ممکنه، با ایجاد تصویر ذهنی از پیام سازمان و کسب و کارتان،  ناقل پیام را یعنوان متخصص در آن امور مورد اعتماد خود معرفی کند.

هنگامی که برای اطلاع رسانی از رادیو استفاده می کنید، باید به یاد داشته باشید که مخاطبان احتمالی شما فقط یک راه برای دریافت پیامتان دارند؛ آنهم شنیدن.

آنها نمی توانند آدرس وب سایت شما را ببینند یا نام شرکت شما را بخوانند یا چیزی را به عقب برگردانند تا پیام شما را دوباره گوش کنند لذا اگر قصد دارید در پایان پیام، مخاطبان احتمالی را به یک وب سایت برای رسیدن به مرجع محتوایتان هدایت کنید، می بایست دامنه ای که انتخاب می کنید، "رادیو دوست" باشد.

بسیاری از مخاطبان رادیویی همزمان در حال انجام فعالیت دیگری هستند (یکی از خصوصیات ارزشمند رسانه های گرم) و قادر نخواهند بود تا نام دامنه یا شماره تلفن شما را بنویسند و حتی ممکن است چند دقیقه بعد از پخش پیام هم محتوای شما را به از یاد ببرند. لذا برای غلبه براین مشکل، می بایست دفعات پخش محتوا در روز را افزایش داده و راه های ارتباطی را با یک شماره تلفن کوتاه و ساده در پایان پیامتان استفاده کنید.

 

مدیر روابط عمومی احمد باقری

 

در مرحله بعد می بایست از محتوای ساده، روان و هیجان انگیز در انتقال پیام استفاده کنید و  هم راستا  با آن عنوان و تیترهای مورد استفاده هم خوان با عناوین و تیترهای که در دیگر رسانه های ارتباط جمعی استفاده می شود، بهره برد.

اضافه کردن محتوای هیجانی برای تحریک مخاطبان برای شنیدن ادامه پیام، همراهی آنها و کسب اطلاع بیشتر به منابع اعلامی در رادیو ترغیب شود تا بتوان از عنصر کلیدی "فوریت" را پس از شنیدن پیام شما در ذهنشان اضافه کرد تا باعث شود، افراد بیشتری به آن واکنش نشان دهند.

در پایان این یادداشت نیز می بایست تاکید کنم گوینده پیام و تکنیک های صدابرداری و نماآهنگ ها در پذیرش پیام به مخاطبان فوق العاده حیاتی و تاثیرگذار است.

روابط عمومی صرفا یک شغل نیست بلکه تلفیقی از علم، هنر و تجربه است که مدیران آن بعنوان راهبر در برنامه ریزی و اجرای استراتژی ارتباطی در سقوط و صعود جایگاه هر سازمان موثرند.

 

mailبازتاب یادداشت در شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

mailبازتاب یادداشت در پایگاه اطلاع رسانی توسعه پویا

 

mailبازتاب یادداشت در شبکه اطلاع رسانی پرسون

 

در این خصوص نظرات خودتان را حتما  با ما درمیان بگذارید.
 

احمد باقری

مدیر و مشاور ارتباطات روابط عمومی و رسانه

شماره تماس :  09126944966

 

 

نظرات  (۶)

  • سامان کوهکمنی
  • جناب اقای باقری
    تهیه محتوای رادیویی که بتواند مخاطبان را همراه کنند واقعا سخت هست و در این زمینه در ساختار روابط عمومی ها مشکل داریم

    پاسخ:
    باسلام و احترام 
    طبیعا در این مورد می بایست از متخصصان تولید محتوا شاغل در رادیو بهره برد که کار فنی این مورد را سال ها است که انجام می دهند و اهداف و چارچوب های آن را روابط عمومی می تواند تعیین کند.
    تشکر از ارسال پیام
  • محمد مشایخی
  • با سلام و عرض ادب خدمت برادر و دوست گرامی، جناب دکتر باقری!

    مطلب جالبی بود که به فراخور راهبرد تبلیغات یا برندینگ یک مجموعه، قابل استفاده و بهره برداری خواهد بود. لطفا در حوزه های دیجیتال مارکتینگ هم محتوا بگذارید. سپاسگزارم.

    پاسخ:
    باسلام و احترام 
    حتما در این خصوص هم مطالب تخصصی بارگذاری خواهد شد. 
    تشکر از ارسال پیامتون

    سلام و ارادت جناب باقری

    ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیارمون میذارید

    میخواستم بدونم در صورت دعوت تو مصاحبه های رادیویی هم شرکت می کنید؟

    پاسخ:
    باسلام و احترام 
    در خصوص حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه افتخاریست در خدمت باشم و آنچه که آموختم و تجربه کردم در اختیار مخاطبان تقدیم کنم
  • شراره یزدانی
  • باعرض سلام خدمت جناب آقای باقری 

    دقیقا یکی از ویژگیهای موفقیت در کسب و کار ،تبلیغات است و کاملا قبول دارم و در حد دیدن و شنیدن از طریق رسانه ها گروهی و شبکه های اجتماعی و بیلبوردها ،برای روند رشد بسیار موثر خواهد بود .

    پاسخ:
    باسلام و احترام 
    تشکر از ارسال پیامتون 
    بی شک استفاده صحیح از بسترهای موجود رسانه ای یک فن و هنر است
  • کمال کیایی
  • بسیار عالی به نکات مهمی اشاره داشتین و استفاده از متخصصین در جای مناسب میتونه این ابهامات را به حداقل برسونه

    پاسخ:
    باسلام و احترام 
    بهره گیری از مشاوران و متخصصان این حوزه می تواند کارکرد این محتوا را افزایش دهد
    تشکر از ارسال پیام

    با سلام به نظرم با آگاهی هر رسانه از قدرت خودش باید برنامه ریزی مرتبط با اهدافش چیده بشه، در غیر این صورت موفقیت خاصی حاصل نمیشه

    پاسخ:
    باسلام و احترام
    قدرت رسانه به میزان نفوذ و کار تخصصی در زمینه فعالیت خودش سنجیده می شود و فرمایش شما درست است.
    برنامه ریزی که شرط موفقیت به رسیدن هدف است بازمه اجرای برنامه های رسانه ای می باشد.
    شناخت مخاطب و نیاز آنها نیز از دیگر مباحث موفقیت رسانه ها است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">