بنر مدیر و مشاور ارتباطات

پایگاه تخصصی مدیریت و مشاوره توسعه کسب و کار، ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

احمد باقری کارشناس ارشد حوزه توسعه کسب و کار، استراتژی سازمانی، ارتباطات , روابط عمومی و مدیریت رسانه

تدریس دوره حرفه ای روابط عمومی

متخصصین روابط عمومی

احمد باقری مدرس ومشاور توسعه کسب و کار،ارتباطات وروابط عمومی | | ۰ نظر

بقا اعتبارو بازدهی یک سازمان بستگی به سیاستها‘اهداف و حمایتهای مردمی  ازآن دارد.از متخصصین روابط عمومی گاها بعنوان کارشناسان ارتباطی و رسانه ای نیز یاد می شود

بقا اعتبار و بازدهی یک سازمان بستگی به سیاستها‘اهداف و حمایتهای مردمی  ازآن دارد.از متخصصین روابط عمومی گاها بعنوان کارشناسان ارتباطی و رسانه ای نیز یاد می شود که بعنوان طرفدار و حامی  تجارت- سازمانهای غیرانتفاعی بیمارستانها دانشگاهها و دیگر سازمانها انجام وظیفه می نمایند. آنهاکسانی  هستند که با جامعه ارتباطات سودمندی را برقرار می کنند.همچنانکه مدیران  به اهمیت یک روابط عمومی خوب برای موفقیت سازمانشان پی برده اند در نتیجه در  سیاستگزاریها و تعیین خط مشی ها به مشاوره این متخصصین  اعتماد دارند.

 

 

 

 اغلب وظایف سازمانی چون:رسانه های همگانی- جامعه مصرف کننده صنعت- ارتباطات حکومتی مبارزات سیاسی نماینده منافع عمومی میانجیگری برخوردها و رابط کارمندان و سرمایه گذاران  برعهده متخصصین روابط عمومی قرار داده شده است.

 

 

 

آنها خیلی بیشتر از اینکه سخنگوی سازمان باشند کار انجام می دهند.آنها باید نگرشهاوعلائق جامعه‘مصرف کننده‘کارمندان و سایر گروههای وابسته را بفهمند و این نقش رابطی و یاری رسانی خود را از طریق انتشار روزنامه و اطلاع رسانی مطلوب حفظ نمایند.

 

 

 

روابط عمومی ها اخبار جدید و نو را تنظیم و تهیه می نمایند و از طریق رسانه هایی که امکان دارد این اخبار را منعکس کنند با مردم ارتباط برقرار می نمایند. بسیاری از گزارشات ویژه رادیو و تلویزیون‘روایتهای روزنامه ها‘مقالات مجلات از میز کار متخصصان روابط عمومی آغاز می شود 

 

 

 

گاهی اوقات موضوع مربوط به سازمان و سیاستهایش نسبت به کارمندانش و نقششان در اجتماع است. 

 

 

 

اغلب موضوعات مسائلی عمومی همانند بهداشت‘انرژی‘محیط  و هر آنچه که سازمان در پیش میگیرد هستند.

 

 

 

روابط عمومی ها  برای حفظ ارتباط بین سازمان و جامعه یک سری برنامه هایی را طراحی و هدایت می کنند برای مثال برگزاری برنامه سخنرانی که اغلب از مقامات سازمان برای این امر استفاده می کنند .

 

 

 

این متخصصین رسانه ای با ساختن فیلم‘اسلاید  در جلسات‘همایشها و گردهمایی ها طرح های اجتماعی را به کارفرمایان نمایش و ارائه می دهند.در واقع آنها مسئول تهیه  گزارشات سالیانه و نوشتن پیشنهادات در مورد پروژه های متعدد سازمان می باشند .

 

 

 

در دولت‘ روابط عمومی ممکن است بعنوان دبیر سرویس خبر‘مسئول اطلاعات‘کارشناس امور عمومی و متخصص ارتباطات که جامعه را در خصوص فعالیتهای سازمانها و آژانسها آگاه و مطلع نگه میدارد نیز نامیده شوند.برای مثال یک کارشناس امور عمومی در آمریکا جامعه را در مورد جایگاه آمریکا در نشریات خارجی و مشورت دادن درمورد سفر و سیاحت مطلع می سازد.

 

 

 

یک دبیر سرویس خبر برای یک عضو کنگره موکلین و کسانی که به آنها رای داده اند را در مورد فضیلتهای نمایندگان باخبر و مطلع نگه می دارد.

 

 

 

در سازمانهای بزرگ کار اصلی روابط عموی ها توسعه و بهبود طرح ها و خط مشی های سازمان در کنار سایر مدیران می باشد.

 

 

 

در حقیقت واحد های روابط عمومی کارشناسان روابط عمومی را برای نویسندگی‘پژوهش‘تهیه اخبار و اطلاعات و پاسخگویی به شکایات بکار میگیرند.

 

 

 

آنها ضمن برقراری ارتباط با مردم اخبار و اطلاعات را برای پخش و اطلاع رسانی مهیا می کنند.حتی امکان دارد دست به تبلیغات برای فروش و بازاریابی نیز بزنند.

 

 

 

شرایط کار

 

 

 

برخی از روابط عمومی ها بصورت استاندارد 35 تا 40 ساعت در هفته را کار انجام می دهند.اما  عدم دریافت اضافه کار  امری معمول است.گاهی اوقات آنها باید ساعتها در کنار تلفن باشند مخصوصا در شرایط اضطراری و بحران.دفاتر روابط عمومی غالب اوقات جاهای شلوغی هستند.برنامه های کاری آنهاخیلی اوقات نامنظم و از هم گسیخته می باشد.همیشه مجبورند برنامه های کارشان را جابجا و از نو مرتب کنند به گونه ای که کارمندان بتوانند سرموعد کارهایشان را انجام دهند‘حرفهایشان را بیان نمایند و یا در جلسات و سایر فعالیتهای اجتماعی مثل مسافرت  و گردش شرکت نمایند.

 

 

 

تعلیم و آموزش: شرایط و قابلیتها

 

 

 

برای ورود به این شغل معیار مشخص و معینی وجود ندارد یک مدرک دانشگاهی همراه با تجربه روابط عمومی که معمولا از طریق کارآموزی حاصل می شود کفایت می کند‘که مقدمه خوبی را برای کار در روابط عمومی فراهم می کند. درحقیقت کار آموزان گزینه های مناسب و مطلوبی  برای بدست گرفتن این شغل می باشند.

 

 

 

توانایی برقراری ارتباط امریست ضروری.بسیاری از کارشناسان روابط عمومی طراز اول دارای آموزشهایی در زمینه های روزنامه نگاری ‘تبلیغات‘و ارتباطات هستند.برخی از شرکتها فارغ التحصیلان دانشگاهی که در زمینه روزنامه نگاری الکترونیکی فعالیت دارند را جستجو می نمایند در مقابل تعدادی از کارفرمایان کسانی را طالبند که با مهارتهای ارتباطی آشنا بوده و در سایر رشته های مرتبط و یا در یک رشته خاص تبحر داشته باشند مثل:مهندسی‘علوم‘تکنولوژی اطلاعات .

 

 

 

تعدادی از دانشگاهها درجات کارشناسی را در روابط عمومی دایر کرده اند که غالبا در زمینه روزنامه نگاری و ارتباطات می باشند

 

 

 

شالوده اصلی آموزشهای روابط عمومی دوره هایی است در اصول روابط عمومی و تکنیکها‘مدیریت و سرپرستی روابط عمومی  ‘ توسعه سازمانی‘ نویسندگی‘اخبار‘پیشنهادات‘گزارشات سالیانه‘سخنرانیها و موضوعات مرتبطی چون ارتباطات دیداری و نشر کامپیوتری‘تحقیق و پژوهش در علوم اجتماعی بویژه سنجش افکار.

 

 

 

 همچنین دوره هایی در زمینه های تبلیغات ‘روزنامه نگاری‘روانشناسی‘علوم سیاسی جامعه شناسی و نویسندگی می تواند مفید فایده باشد. جمعی از متخصصین به روابط عمومیها کسب آموزش در زمینه های تجارت‘سازمانهای غیر دولتی و حکومتها را پیشنهاد می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

تعدادی از دانشگاهها به دانشجویان کمک می کنند که از دوره های پاره وقت  کارآموزی روابط عمومی هایی که آموزشها و تجربیات با ارزشی را ارائه میکنند استفاده نمایند.

 

 

 

عضویت در انجمنهای محلی دانشجویان روابط عمومی جامعه آمریکا و عضویت در انجمنهای دانشجویی مکاتبات تجاری برای دانشجویان فرصتی است برای مبادله عقاید و نظرات با سایر متخصصان روابط عمومی که حتی در پیدا کردن شغل برای آنها می تواند کمک نماید. 

 

 

 

داشتن مجموعه مقالات منتشر شده‘ مجموعه برنامه های رادیو و تلویزیون ‘نمایشهای بصورت اسلاید و دیگر فعالیتها در پیداکردن شغل یک امتیازمحسوب می شود.

 

 

 

نویسندگی برای نشریات مدارس‘تهیه کنندگی برنامه های رادیو و تلویزیون تجربیات با ارزشی  می باشند.

 

 

 

خلاقیت ‘ابتکار و نوآوری‘قضاوت خوب و توانایی مراوده افکار و عقاید بصورت واضح و ساده برای این شغل ضروری می باشد. تصمیم گیری‘حل مشکلات‘و مهارتهای پژوهشی نیز مهم می باشند.کسانی که روابط عمومی را بعنوان یک شغل انتخاب می کنند به اعتماد به نفس‘شخصیتی خونگرم و اجتماعی ‘ فهمیدن روانشناسی انسان و یک اشتیاق و علاقه برای برانگیختن مردم نیاز دارند

 

 

 

 آنها باید اهل رقابت باشند تا بتوانند بعنوان عضو یک تیم به وظیفه خود عمل نموده و گشاینده عقاید و افکار جدید باشند.

 

 

 

برخی از سازمانها بویژه آنهاییکه با کارکنان روابط عمومی  زیادی تجهیز شده اند برنامه های آموزشی رسمی برای کارکنان جدید دارند. در سازمانهای کوچکترکارکنان جدید زیر نظر و راهنمایی یکی از کارکنان باتجربه قرار میگیرند.

 

 

 

 اغلب تازه کاران پرونده های خوبی درباره فعالیتهای سازمان نگهداری میکنند.همچنین آنها مجلات و روزنامه ها را  برای  مقالات مناسب و درخور مورد بررسی قرار داده‘و اطلاعات را برای سخنرانی ها و جزوات گردآوری میکنند.آنها همچنین امکان دارد به تماسهایی که از رسانه ها و اجتماع گرفته میشود پاسخ دهند  و در زمینه کنفرانسهای مطبوعاتی و ارسال دعوتنامه ها فعالیت نموده و حتی گاهی دیدارکنندگان و ارباب رجوع ها را نیز همراهی می نمایند.

 

 

 

پس ازکسب  تجربه لازم‘آنها شروع به نوشتن مقالات‘متنهای سخنرانی و اخبار برای نشریات نموده و سایر برنامه های روابط عمومی را طراحی و انجام می دهند.

 

 

 

کارشناسان روابط عمومی همه گونه تجربه را در شرکتهای کوچک کسب می نمایند در حالیکه در شرکتهای بزرگ تمایل بیشتر به کسب تخصص دارند.

مشاور رایگان احمد باقری

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">