بنر مدیر و مشاور ارتباطات

پایگاه تخصصی مدیریت و مشاوره توسعه کسب و کار، ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

احمد باقری کارشناس ارشد حوزه توسعه کسب و کار، استراتژی سازمانی، ارتباطات , روابط عمومی و مدیریت رسانه

تدریس دوره حرفه ای روابط عمومی

نقش روابط عمومی ها جهت ترغیب فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف

احمد باقری مدرس ومشاور توسعه کسب و کار،ارتباطات وروابط عمومی | | ۰ نظر


روابط عمومی، هنربسیار ارزنده ای است که درتمام مجموعه های اداری ،خصوصی ویاحتی درزندگی فردی ودرراستای برقراری تعامل مطلوب  با دیگران به کار می آید ومی تواند عامل پویایی وفزونی قدرت ویا منزوی شدن ورکود فعالیتهای سازمان ،دستگاه وفرد گردد .

از آن جایی که فرهنگ اصلاح الگوی مصرف در برگیرنده همه ی ابعاد و زوایای زندگی انسان مثل وقت، آب، برق، و انرژی می شود، اطلاع رسانی شفاف و تبلیغات صحیح یکی از راهکارهای روابط عمومی برای ترویج و فرهنگ سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف است .

روابط عمومی ها در جهت تحقق این امر باید از تجربه سال های گذشته درس بگیرند و خود را همواره برای مواقع بحرانی آماده نگه دارند. روابط عمومی ها با تأکید بر نقش حساس خودشان پیشبرد اهداف سازمان به عنوان بازوی اجرایی و مشاور در کنار مدیران عامل شرکت های خود باید فعالیت کنند که در این جاست که لزوم نوآوری در روابط عمومی ها معنا می یابد و می توانند قبل از بروز هرگونه اتفاقی به مشکلات دست یابند و نسبت به رفع آن اقدام شایسته کنند. همدلی و اتحاد بین روابط عمومی ها رمز موفقیت آنهاست. شناخت صحیح موضوع، شناخت مخاطب و چگونگی ایجاد اتحاد و همدلی از وظایف اصلی و اساسی روابط عمومی ها است .

بهینه مصرف کردن در واقع همان اصلاح الگوی مصرف است . ما باید درست مصرف کردن را در جامعه نهادینه کنیم . زیرا روابط عمومی ها نماینده رفتاری و گفتاری کل سازمان ها، وزارتخانه و به نوعی نماینده دولت و نظام هستند. وجود انگیزه، لزوم آموزش و داشتن تخصص از جمله ویژگی های روابط عمومی هاست و هر مسوول روابط عمومی باید یک متخصص کامل در همه بخش های سازمان خود باشد. تعامل خوب با رسانه ها یکی از ملزومات رسانه هاست. رسانه ها آیینه تمام نمای افکار عمومی و نماینده مردم هستند، اگر ما خوب به آنها معرفی شویم در نتیجه در جامعه نیز خوب انعکاس پیدا می کنیم. شناساندن صحیح " اصلاح الگوی مصرف " یکی از جمله وظایف روابط عمومی ها در سال جدید که به نام اصلاح الگوی مصرف نام گرفته است، می باشد. صرفه جویی و درست مصرف کردن باید در بین آحاد مردم جا بیفتد تا اهداف عالیه این شعار محقق شود.

روابط عمومی ها با بیان تشریح برنامه های خود از سازمان در تحقق شعار اصلاح الگوی مصرف؛ اصلاح مبانی و هر گونه اقدامات دیگر سازمان در جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی می توانند سازمان خود را به این سو هدایت کنند.

روابط عمومی های با تمهیدات و برنامه های عملیاتی در ارتباط با مسائل سازمان، توجه به ضرورت اطلاع رسانی به مقامات و مردم و همچنین تشکیل ستاد های استراتژیک می توانند بستر مناسبی را در جهت اصلاح الگوی مصرف و ارائه راهکارهای مناسب مدیریتی را تببین کند. و همچنین روابط عمومی ها با تبیین راهکارهای مدیریت مصرف، درون و برون سازمانی و همچنین اقدامات فرهنگی می تواند در این عرصه حرکت کند . یکی از این راهکارها همان ایجاد ارتباط خوب با مردم، اطلاع رسانی دقیق، اقدامات آموزشی، فرهنگی و اجرایی در صرفه جویی مصرف و پوشش کمبودها می باشد. وقتی می گوییم: روابط عمومی ها پل میان مدیریت سازمان و جامعه هستند همانا به این مورد تاکید داریم که ارتباط دوسویه و تعامل مثبت مردم و سازمان باعث تأمین اهداف سازمان و خواست های مردم می شود.

بخش ویژه رسانه های نوشتاری روابط عمومی ها از جمله بریده جراید ، نشریات و سایت ها می تواند با معرفی الگوهای صحیح مصرف در جامعه و کاهش و اصلاح موارد کمک کند. که این امر در سایه هماهنگی مدیران روابط عمومی با دیگر مدیران و مخاطبان سازمان محقق می شود و برای تداوم و تقویت این بخش می توان از شوراهای انسجام بخش با در نظر گرفتن الویت ها صورت پذیرد. روابط عمومی ها باید با در نظر گرفتن ضرورت آموزش و توجه به مفاهیم آموزشی در ارتقای سطح کیفی پافشاری نمایند و باید بتوانند به علوم و فناوری های روز مجهز شوند . در امور تحقیقات و منابع انسانی ارتباطات درون و برون سازمانی یکی از اهداف مهم و حیاتی روابط عمومی ها می باشد. در واقع روابط عمومی ها باید با زبان مردم با خود آنها صحبت کنند و تلاش های تلاشگران سازمان خود را باید با زبان خود مردم به آنها آگاه سازی و اطلاع رسانی کنند. مدیریت اطلاعات و مدیریت افکار عمومی از وظایف اصلی روابط عمومی است . گفتنی است جلسه صمیمانه و رو در روی پرسش و پاسخ با حضور مدیران روابط عمومی و دیگر مدیران و حتا مردم می تواند در رفع بحران ها کمک کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">