بنر مدیر و مشاور ارتباطات

پایگاه تخصصی مدیریت و مشاوره توسعه کسب و کار، ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

احمد باقری کارشناس ارشد حوزه توسعه کسب و کار، استراتژی سازمانی، ارتباطات , روابط عمومی و مدیریت رسانه

تدریس دوره حرفه ای روابط عمومی

چگونه روابط عمومی ها می توانند بر فضای وب نظارت کنند؟

احمد باقری مدرس ومشاور توسعه کسب و کار،ارتباطات وروابط عمومی | | ۰ نظر

یکی از دردسرهایی که این روزها بیشتر روابط عمومی ها از آن می نالند، خبرهای برنامه «درشهر» کانال های استانی و 20 و 30 است

اخباری که در این رسانه های فراگیر پخش می شوند، عموما باعث ایجاد بحران در سازمان ها و نهادهایی می شوند که این شبکه های خبری گزارشی را (که غالبا منفی است) در مورد آنها پخش کرده اند.

از جائیکه فعالیت این شبکه ها خبری غافلگیر کننده است و در غالب چند مصاحبه انجام می شود، راهی برای تولید محتوای جدید و یا جوابیه وجود ندارد. اما واقعا روابط عمومی هایی که دچاری این بحران ها می شوند باید چه کنند؟

نظارت بر فضای وب؛ وظیفه محوری روابط عمومی اینترنتی

اینترنت امروزه به پایگاه اخبار دست اول در دنیای رسانه تبدیل شده است. پیش از اینکه هر خبری بخواهد در مطبوعات، رادیو، تلویزیون و شبکه های ماهواره ای مطرح شود، ابتدا در یک سایت خبری مطرح می شود. این یک فرصت بی بدیل را در اختیار روابط عمومی ها می گذارد و آنها می توانند در صورت اقدام، از بسیاری از تهدیدها پیشگیری کنند.

خبرخوان ها و نظارت بر فضای وب

معمولا همه شبکه های تلویزیونی اخبار خود را سایت های اینترنتی دریافت می کنند. یک خبر منفی یا حتی پیام می تواند با پیگیری یک گزارشگر سمج تبدیل به گزارشی شود که سازمان را به بحران سختی گرفتار کند. بنابراین روابط عمومی ها باید بیش از همه و پیش از همه با دقت شبکه های خبری، سایت های اینترنتی پرمخاطب و مرتبط را مرور کنند. این کار از دو راه امکان پذیر است:

1.      خرید سیستم نظارت اینترنتی و نصب آن بر روی سایت سازمان

2.      استفاده از خبرخوان های فارسی، نرم افزار گوگل یا نرم افزار خوراک خوان (Feed Reader)

سیستم های نظارت اینترنتی تخصصی

این سیستم ها پس از شناسایی سایت ها، وبلاگ ها و در انوع پیشرفته آنها شبکه های اجتماعی، به نظارت آنها با استفاده از کلمات کلیدی می پردازند. مهمترین ویژگی این سیستم ها قیمت بالای آنهاست و دقت کار و ارزیابی آنها نیز تا اندازه ای (نه زیاد) دقیقتر از نمونه های رایگان آن است.

خبرخوان های فارسی

سیستم های خبرخوان معمولا رسانه های خاصی را پوشش می دهند و نوع پوشش آنها به دو صورت می باشد:

1.      سایت های خبری به صورت ماهانه برای نمایش محتوای آنها هزینه ای را پرداخت می کنند و خبر آنها در کنار سایر اخبار منتشر می شود.

2.      سایت های خبری جایگاه ویژه ای را خریداری می کنند تا اخباری که آنها در کنترل پنل خود در خبر خوان انتخاب کرده اند، در آن بخش نشان داده شود.

5 خبرخوان برتر فارسی عبارتند از:

1.      خبرخوان (www.khabarkhoon.com)

2.      موتور جستجوی قطره (www.ghatreh.com)

3.      خبر فارسی (www.khabarfarsi.com)

4.      خبرخوان جام نیوز (www.feed.jamnews.ir)

5.      خبرخوان عطف (www.atf.ir)

برخی از این خبرخوان ها نیز امکانات بیشتری را برای نظارت به مشتریان خود می فروشند.

فید خوان یا Feed Reader

این نرم افزار رایگان تحت وب به روابط عمومی ها کمک می کند که نظارت کاملی بر فضای تحت وب داشته باشند در استفاده از این نرم افزارها باید به تنظیمات آن دقت کنید. همچنین اضافه کردن فید کل محتوای یک سایت خبری یا خبرگزاری محتوای بسیار زیادی را برای شما خواهد داشت. برای استفاده موثر از این ابزار باید از فیلترها و فیدهای مربوط به حوزه تخصصی خودتان استفاده کنید.

سایت های بدون فید و نظارت اینترنتی

برخی از سایت های نسبتا معروف از فید استفاده نمی کنند. در این موارد یک کارگزار روابط عمومی باید در قسمت علاقه مندی های خود در مرورگر نام آن سایت ها را قرار داده و به طور مرتب آنها را بازیابی کند. به خاطر داشته باشید که اگر بتوانید خبر را پیش از گزارشگر 20:30 یا در شهر، پیدا کنید و برای آن جوابیه ای در سایت خودتان و سایت خبری مذکور منتشر کنید، مطمئنا درگیر بحران نخواهید شد.

  • احمد باقری مدرس ومشاور توسعه کسب و کار،ارتباطات وروابط عمومی
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">